Auteur Topic: Onderhoud pooltafel  (gelezen 15720 keer)

Offline Bicky

  • Global Moderator
  • 4 Ball
  • *******
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • Club: De Mambo
Onderhoud pooltafel
« Gepost op: januari 30, 2013, 14:05:29 »
Wie heeft er bruikbare tips om zijn/haar pooltafel te onderhouden?
Buiten het gebruikelijke afborstelen en stofzuigen, zijn er nog andere technieken/middeltjes om je tafel in de beste conditie te houden?
Hoe krijg je bijvoorbeeld vlekken uit je laken?
Hoe krijg je het beste krijtresten van je laken?
Nearly winning is always losing!

Offline Edu

  • Administrator
  • 5 Ball
  • *******
  • Berichten: 270
  • Karma: +0/-0
  • Poolbe
  • Club: Even pauze
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2013, 15:26:28 »
Er zijn enkele producten op de markt, zoals Quick-Clean en ChalkOff. Die zijn speciaal gemaakt ervoor.


Offline zwierige zwierder

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 29
  • Karma: +0/-0
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2013, 16:17:34 »
water met een scheutje azijn ;)

Offline Bicky

  • Global Moderator
  • 4 Ball
  • *******
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • Club: De Mambo
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2013, 20:57:42 »
water met een scheutje azijn ;)
Werkt dat echt? Bijt dat dan niet?
Nearly winning is always losing!

Offline themagicpoolplace

  • 5 Ball
  • *****
  • Berichten: 341
  • Karma: +0/-0
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2013, 12:02:39 »
WERKT PERFECT SCHEUTJE HE GEENE LITER HAHAAAAAAAA

Offline Lionheart

  • 3 Ball
  • ***
  • Berichten: 70
  • Karma: +0/-0
  • Be Cool, Play pool
  • Club: De Ivoren Bal, Assenede
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2013, 16:46:12 »
WERKT PERFECT SCHEUTJE HE GEENE LITER HAHAAAAAAAA

Normaal een halve emmer lauw water en 1 a 2 soeplepels azijn en roeren maar. Doek indrenken en wat uitknijpen. Vervolgens mee over de tafels/lakens gaan. Deppen he niet drenken!!! 1h ongeveer wachten tot opgedroogd is, vervolgens met stofzuiger/borstel over gaan.
Naargelang de zichtbaarheid van de vlek op het laken dit eventueel herhalen.

Water zal wel natuurlijk zo zwart als wat eruitzien!!!! Mogelijks na 2 tafels al. Inhoud emmer weggooien en nieuwe halve emmer doen.

RoelG

  • Gast
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2013, 17:24:30 »
Goed topic. FF meevolgen. Ik heb de Simonis X-1 voor het krijt op te nemen. Werkt redelijk goed moet ik zeggen. Gisteren oefeningen gespeeld en je zag de lijnen zo op het laken staan. Even met de X-1 erover en was verdwenen.

In het weekend zei Rudi Huygen en Wim Scrayen me ook van water met azijn te gebruiken maar dit heb ik nog niet aangedurft :)

Praktisch: veeg je dan het laken af of dep je zoals hierboven iemand zei? En hoe nat/droog moet je vod zijn?

Voor de rest borstel ik ze ook met een borstel met korte haren.

Belangrijk is natuurlijk ook de ballen zuiver houden. Voorlopig gebeurt dat bij mij met een doekje en goed afwrijven/opboenen.

Voor de cueball heb ik de cueball cleaner van Aramith gekocht met een microvezel doekje.

Maar ook hier een tip van Rudi Huygen: een boenmachine van chinees merk (lees= goedkoop) halen in de gamma, omgekeerd monteren in een tonnetje waar het juist in past, de wand bekleden met iets zacht en je hebt een ballenpoetsmachine... Paar druppeltjes aramith ball cleaner erop en laten draaien...

Zoiets ga ik me nog knutselen want begin de ballen kuisen al beu te worden :)

Offline zwierige zwierder

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 29
  • Karma: +0/-0
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2013, 23:18:50 »
Goed topic. FF meevolgen. Ik heb de Simonis X-1 voor het krijt op te nemen. Werkt redelijk goed moet ik zeggen. Gisteren oefeningen gespeeld en je zag de lijnen zo op het laken staan. Even met de X-1 erover en was verdwenen.

In het weekend zei Rudi Huygen en Wim Scrayen me ook van water met azijn te gebruiken maar dit heb ik nog niet aangedurft :)

Praktisch: veeg je dan het laken af of dep je zoals hierboven iemand zei? En hoe nat/droog moet je vod zijn?
gewoon goed uitwringen dat er geen water meer uit je vod sijpelt en afvegen

Voor de rest borstel ik ze ook met een borstel met korte haren.

Belangrijk is natuurlijk ook de ballen zuiver houden. Voorlopig gebeurt dat bij mij met een doekje en goed afwrijven/opboenen.

Voor de cueball heb ik de cueball cleaner van Aramith gekocht met een microvezel doekje.

Maar ook hier een tip van Rudi Huygen: een boenmachine van chinees merk (lees= goedkoop) halen in de gamma, omgekeerd monteren in een tonnetje waar het juist in past, de wand bekleden met iets zacht en je hebt een ballenpoetsmachine... Paar druppeltjes aramith ball cleaner erop en laten draaien...

Zoiets ga ik me nog knutselen want begin de ballen kuisen al beu te worden :)

Offline Bicky

  • Global Moderator
  • 4 Ball
  • *******
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • Club: De Mambo
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #8 Gepost op: februari 05, 2013, 23:30:33 »
Goed topic. FF meevolgen. Ik heb de Simonis X-1 voor het krijt op te nemen. Werkt redelijk goed moet ik zeggen. Gisteren oefeningen gespeeld en je zag de lijnen zo op het laken staan. Even met de X-1 erover en was verdwenen.
Die Simonis X1 Roel, is dat niet wat riskant om te kopen aangezien je die onderkant niet kan vervangen?
Althans zo lees ik dat op hun site.
Ik vermoed wel dat het niet super slijt maar ik ben wel eens benieuwd hoelang het meegaat.
Nearly winning is always losing!

Offline Snooker-Pool Paris

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 14
  • Karma: +0/-0
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2013, 08:55:40 »
Wij onderhouden al jaren onze lakens gewoon met lauw water en een goei synthetisch zeemvel...
GEEN produkt in 't water !
Poollaken simonis heeft geen liggende pollen zoals snookerlaken, dus dat kan geen kwaad.
Werkt voor ons al 16 jaar...
Gewoon erover, goed uitwringen en wrijven maar, niet deppen.
Gewoon niet te nat... Banden ook meepakken.
Je zal versteld staan van de kleur die je water heeft na het kuisen, allemaal krijt !
Verder heel belangrijk dat je effectief met krijt speelt in het kleur dat je laken is...
Sommige mensen lijken maar niet te begrijpen dat al die kleuren krijt bestaan om dat te matchen.

Elke week één keer stofzuigen. Bij privétafel natuurlijk niet zo vaak, onze lakens moeten maar een jaartje mee hé... Je ziet wel, wanneer stof zich verzameld onder de banden.

En de ballen (is idd héél belangrijk om die proper te houden), die pak je toch gewoon mee naar je lokaal, daar hebben ze poetsmachine  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2013, 09:05:27 door Snooker-Pool Paris »

RoelG

  • Gast
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2013, 11:27:07 »
Ok thanks. Ik ga dan best eerst eens proberen met water zonder toevoeging. ;)

Offline zwierige zwierder

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 29
  • Karma: +0/-0
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2013, 16:22:33 »
Ok thanks. Ik ga dan best eerst eens proberen met water zonder toevoeging. ;)


azo jij vertrouwd ons niet ,we zullen u nog is tips geven  :D :D

graptje he pol  :beer:

Offline Bicky

  • Global Moderator
  • 4 Ball
  • *******
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • Club: De Mambo
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2013, 08:52:58 »
Ok thanks. Ik ga dan best eerst eens proberen met water zonder toevoeging. ;)


azo jij vertrouwd ons niet ,we zullen u nog is tips geven  :D :D

graptje he pol  :beer:
Ja ik vraag me ook af wat de toegevoegde waarde is van azijn.
Als vlekkenoplosser weet ik dat het goed werkt gecombineerd met zout, zelfs afwasmiddel samen met azijn zou een goeie vlekkenverwijderaar zijn, maar alleen met water ...
Ik zou toch opletten als je azijn gebruikt in water want na een tijdje zal het laken wellicht zijn kleur verliezen, azijn bijt namelijk.
Het zou me ook niet verbazen dat het de textuur van het laken aantast.

edit: ik wordt blijkbaar bijgestaan door Simonis zelf :

http://www.iwansimonis.nl/pdf/simonispag7.pdf

"Het is dan ook jammer, dat men in de praktijk een laken gaat ‘schoonmaken’. Dit gebeurt dan veelal met water en een scheutje azijn, doe dit alstublieft niet! Door het vocht zal het statische van laken afnemen en zullen de ballen automatisch minder goed gaan lopen. Dit is te merken op een droge zomerse dag, als bijvoorbeeld de deur open staat van een ruimte waarin een biljart staat. Doordat het wat warmer is en droog loopt de biljarttafel beter. De biljartballen, die een glaslaagje hebben, slijten ook door veelvuldig gebruik. Door deze slijtage worden het laken en de ballen minder statisch, wat het spel dus minder precies en daardoor minder aantrekkelijk maakt. Om een voorbeeld te noemen; het gebruik van een afzuigsysteem in de ruimte waarin de biljarttafels staan kan een rol spelen. Dan hebben we het toch weer over een bepaalde vochtigheidsgraad, waaraan een biljartlaken wordt blootgesteld. Dit kan dus ook weer van invloed zijn op het rollen van de ballen. Wij hebben toch de ervaring dat een Iwan Simonis laken ook onder wisselende omstandigheden goed blijft lopen. Het 300 Rapide is daarbij het meest gelegde laken. Na gebruik normaal (droog) schoonmaken, de biljarttafel afdekken en het laken blijft lang in dezelfde topkwaliteit” aldus de vakman."

Geen azijn gebruiken jongens!  B)
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2013, 08:54:48 door Bicky »
Nearly winning is always losing!

Offline zwierige zwierder

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 29
  • Karma: +0/-0
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2013, 14:35:55 »
zoals men al eender zei GEBRUIK EEN KLEIN BEETJE AZIJN GEEN LITER! (dopje op halve emmer is genoeg)

ik doe het om de paar maanden  en heb er nog geen problemen mee gehad qua kleur of zo

als je dat wekelijks doet zou het misschien kwaad kunnen..

Offline Bicky

  • Global Moderator
  • 4 Ball
  • *******
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • Club: De Mambo
Re: Onderhoud pooltafel
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2013, 08:23:30 »
zoals men al eender zei GEBRUIK EEN KLEIN BEETJE AZIJN GEEN LITER! (dopje op halve emmer is genoeg)

ik doe het om de paar maanden  en heb er nog geen problemen mee gehad qua kleur of zo

als je dat wekelijks doet zou het misschien kwaad kunnen..

Geen adertje doen springen he Dennis ;)
Ik pas alleszins voor het gebruik van azijn daar ik mijn tafel wél maandelijks/2 wekelijks zal kuisen. Maar alleszins bedankt voor de tips. Ik kan ook alleen maar raad geven eh, iedereen doet tenslotte met zijn tafel wat hij/zij wil :) 
Ik denk dat ik de raad van Sylvie zal gebruiken, de tafels zijn daar prima onderhouden, dat heeft een reden zo blijkt.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 08:26:01 door Bicky »
Nearly winning is always losing!