Auteur Topic: tips aankoop pool  (gelezen 11047 keer)

Offline Firefighter2111

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
tips aankoop pool
« Gepost op: juni 05, 2008, 17:11:25 »
Hallo


We zouden graag een pool plaatsen in onze kazerne brandweer.
De modellen die het dichts bij huis verkocht worden zijn de volgende:

http://www.josan-group.be/flash/

http://www.billiardshop.be/

Weet er iemand betere koopjes,sites modellen...

Laat gerust weten.

Groetjes firefighter

Offline solartje

  • 4 Ball
  • ****
  • Berichten: 127
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2008, 17:32:54 »
hoeveel plaats heb je?
wat is je budget?
en kijk eens naar de post van tapijt die ook net een tafel zoekt...

Offline Firefighter2111

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2008, 17:50:48 »
Over een budget is nog niet gesproken.
Plaats genoeg maar zou wel niet over de 8feet gaan.
We zoeken gewoon een degelijke pool die moet geplaatst worden in kantine op 1ste verdiep.
Gewoon voor na interventies of oefeningen een paar potjes te poolen.
De voorstanders gaan natuurlijk zo goed mogelijk materiaal willen en onze tegenstanders van deze aankoop zullen proberen hier zo min mogelijk aan uit te geven.

Die POOLTAFEL MODEL "EXECUTIVE 549 euro van arcadezone is die bijvoorbeeld goed genoeg voor de keren dat wij spelen. http://www.arcadezone.be/other/pool_executive.html
Of is het aangeraden naar de prijsklasse 1500-2000 te gaan?
Meer dan dat zal er zeker niet in zitten wat natuurlijk te verstaan is.

bedankt groetjes Firefighter

Offline Tapijt

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 8
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2008, 19:14:21 »
Als het op een eerste verdiep is ga je voor leisteen waarschijnlijk ook wel een 3delige nodig hebben. Dan moet je tafel ook al 8ft/9ft zijn denk ik, de 7ft's dat ik al tegengekomen ben waren allemaal uit 1 stuk.

Groetjes,
Ignas

Offline poolfan

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 4
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2008, 08:52:02 »
Hallo,

dat van dat driedelig blad wil ik even tegenspreken.
Mijn tafel staat op het derde verdiep, is een 8 voet espa tafel en heeft een ééndelig blad van iets meer dan 3cm dik.  Ik heb de tafel samen met een zestal vrienden naar boven gekregen, dus het is perfect mogelijk.

MVG

Offline Firefighter2111

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 3
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2008, 13:55:51 »
We hebben een zeer ruime traphal hoor.
Ik ben voorstander van een 7 of 8 feet.

Kan iemand mij zeggen welke van deze modellen het meest aangeraden is?

Olimpic Pool Black  
Competitietafel aan betaalbare prijs ...
7 voet 1995 euro plus 200 plaatsingkosten 1ste verdiep.
http://www.billiardshop.be/

Champion Pool  
1495 euro 7 voet plus 200 euro plaatsing.
http://www.billiardshop.be/


Buffalo Eliminator black of rosewood
7 voet 1780 euro
http://www.josan-group.be/flash/

En bij de nederlanders kost dezelfde maar 1250 euro.
http://shop.bierling-deschepper.nl/?pag ... er&cid=108


En hier is het al maar 850 euro niet meer.
wel afhaalprijs.
http://www.biljartwinkel.nl/index.html? ... et=d5.html


We zijn er nog lang niet uit vrees ik.

groetjes firefighter

Offline Tapijt

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 8
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2008, 15:14:00 »
http://www.kapaza.be/Sport/Biljarten/99 ... fel_9.html

Dit is mischien ook wel iets mooi.
Zal je wel rap moeten bijzijn vrees ik :)

Offline The Siberian Tiger

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 16
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2008, 15:23:04 »
hoi allen

mag ik effe iets vragen hierover ,

wat doet het ertoe of het op het eerste verdiep of het derde verdiep zou zijn .

ivb gewicht , een pooltafel weegt toch zoveel niet dat ze door de plafond zou vallen
zeker ??

moet je daarom naar een leisteen gaan van 3 cm dik   , off de steen in drie delen .

ik denk wel dat een pooltafel van gewicht best meevalt zelfs al wil je hem op je zolder plaatsen .

of ben ik daarin verkeerd ???

ik bedoel hier totaal niets verkeerd mee hoor ,   ik vraag me gewoon af waarom je voor 1 steen zou gaan ?   of voor de drie stenen , komt toch op hetzelfde neer .

en wat weegt een pooltafel 9f eigenlijk met drie leistenen 5 of 3 cm dikte ??

ik ben namelijk ook van plan er eentje te kopen , een 9f en die zou ik plaatsen bij mij thuis op de ingerichte zolder .   plaats genoeg daar .  en er staat zelfs al een bar voor de gasten . LOL    dus eigenlijk wil ik ook best wat informatie ivb gewicht

draaglast van de plafond  ETC .

mvg Steven ( bpbf )  8)

Offline Tapijt

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 8
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2008, 15:57:02 »
Probleem is eerder hem tot boven krijgen.
Als het 1 groot geheel is zal dit in vele huizen niet lukken.
Denk niet dat de draagkracht van je zolder snel een probleem zal vormen :)

Grtz

Offline The Siberian Tiger

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 16
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2008, 16:32:13 »
lol  

je weet maar nooit he .

ziet dat je een jumpshot maakt en ineens op gelijkvloers staat .

hahaha  .

tja  , naar boven krijgen zal geen probleem zijn in men villa ,  als je de deur opendoet

staat voor je neus direkt een brede trap naar boven ,  

ik zal idd met een moeilijke hoek zitten om dat daar binnen te krijgen .op die kamer

is een 90 graden hoek door een deur . hmmm    kzal eerst maar best alles goed meten voor ik hem aankoop .

anders sta je ermee he .

sluukes jongens  

Ciao   mvg Steven   ( bpbf )

Offline MarioE

  • 3 Ball
  • ***
  • Berichten: 68
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2008, 16:41:00 »
De draagkracht van je plafond kan je makkelijk laten bereken door een architect (of misschien vind je de formule wel via internet en kan je het zelf doen?).

Het gewicht van de tafel is niet te onderschatten, ik heb het voor de zekerheid laten berekenen. Een 7ft tafel weegt toch al snel rond de 300 kg, reken daar dan nog eens 2 personen bij (of een hoopje vrienden), en je plafond wordt op dat moment toch redelijk belast.

Een leisteen uit 1 stuk is beter op het gebied van bespeelbaarheid, één in drie stukken valt beter te transporteren... of je kan Dassie bellen, die draagt de tafel met plezier 2 verdiepen hoog (heeft hij bij ons ook gedaan!)  :lol:
 
Een 7ft tafel van Dynamic (Californian) kan ik zeker aanbevelen, niet overdreven duur en de kwaliteit valt op zich goed mee, ik heb er voorlopig nog geen enkel probleem mee gehad (en er wordt bijna dagelijks op gespeeld).

Succes en veel plezier!

Offline The Siberian Tiger

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 16
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2008, 16:47:31 »
dank u mario

idd de draagkracht is belangrijk .  

maar ik ga voor een 9f gaan ,    anders heeft het weinig zin he ,

je traint dan dagelijks thuis op een 7f en als je dan moet gaan spelen zijn het op 9f

 bak je er waarschijnlijk niks meer van aan tafel .  omdat de lengtes anders zijn .

is maar een gedacht he , naast mij hier is een cafe met zo een klein tafeltje

en als ik daar moet op spelen lukt het langs geen kanten meer .    tzal wel aan mezelf liggen waarschijnlijk , maar ik heb liever een 9f .

tot later makkers

mvg steven (bpbf)

Offline solartje

  • 4 Ball
  • ****
  • Berichten: 127
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2008, 10:42:57 »
leiplaat in 1 deel heeft geen naden.

voordeel is dat als je je tafel plaatst je ondergrond altijd wat zal bewegen met de tijd onder het gewicht. Tapijt zal wat meer geplet worden, hout zal wat samengeperst worden, hout die de leiplaat ondersteunt zal wat geplet worden.

Het eerste jaar nadat je de tafel geplaatst hebt, zal hij zeker nog bewegen. Waardoor het best kan zijn dat de tafel na een jaartje nog eens extra pas moet gezet worden, en de naden moeten herdaan worden.

met 1 leiplaat zal je nooit last hebben van naden.

gewicht:
Soortelijk gewicht kleisteen: 2691 kg/m³
9ft= 276cm x 188cm
8ft= 246cm x 223cm
7ft= 216cm x 108cm
(plaat is altijd wat breder dan afmetingen speelveld zelf)
Zo kan je gewicht berekenen.

vb 32cm leiplaat 9ft  1stuk:
2,76 x 1,88 x 0.032 x 2691 = 446kg voor de leiplaat alleen. (draag dat eens door een smalle trap 2 verdiepingen hoog. Not possible.) Vergeet niet dat zelf al heb je 6 man om te dragen, je moet ook plaats hebben op je trap voor 6 man om te dragen. Uiteindelijk zijn het de 2 die beneden staan die al het gewicht mogen dragen.

Een 9ft in drie stukken valt te doen. Heb het gedaan met twee en valt te doen, maar eens ze boven staan is het eerste wat je zegt: dat doe ik geen twee kee! Opletten voor de hoeken van de leiplaat die tegen je mooi plijsterwerk bonkt ! tvrouwke of de huisbaas zal niet blij zijn...  :D

Doe er dan nog al de rest bij.. Bij men 9ft tafel zijn dit massieve eikenhouten balken, dan zit je snel aan 550-600kg. Reken er nog 4 personen bij, zit je dicht bij een ton.

Of de structuur dit kan dragen hangt van veel af. is niet zomaar een formule zoeken op google , 2 cijfers invullen en hopla. Je kan wat een architect kan.  :roll: weet jij welk soort beton er in je vloer ligt? hoe dik je vloer is? welke wapening erinzit? Toch even laten checken voor de zekerheid zou ik zeggen.

Als je een betonnen ondervloer hebt, en je tafel staat er rechtstreeks op zal het wel ok zijn (tenzij dat je extreem grote overspanningen hebt de verdieping eronder). gewicht is verdeeld over de 4 poten, en als de tafel wat centraal staat, (daar het gewicht naar de dichstsbijzijnde steun loop) dan loopt het gewicht van de 4 poten naar de 4 muren die je vloer ondersteunen. Dan zit je safe.

Zwevende vloer met houten kepers met wat isolatie tussen, OSB plaat erop (zoals op veel zolders), en dan je tafel erop zou ik je zeker niet aanraden. Uw osb plaat zal het al snel begeven.

ik weet zelf niet of je gemakkelijk 1plaat 9feeters vind in europa. Zullen er niet zoveel zijn.

Offline jean-pierre

  • Bestuur PBB
  • 4 Ball
  • *
  • Berichten: 103
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2008, 16:11:30 »
Een planchetten vloer, kan normaal 1000kg/m² dragen.
Let wel dat is een vloer met om de 40 à 50 cm een balk onder, wat in beel oude huizen nog het geval is.
Natuurlijk is de dag van vandaag de zolders meestal in OSB-platen met daaronder rechtstaande planken van ongeveer 2cm dik.
Deze heeft normaal gezien nog meer draagkracht of de oude planchetten vloer.

In de Klokke in Oostende staan zowel op het 1é als op het 2é verdiep drie 9ft tafels.
En die staan er al jaren en zijn nog nooit door de vloer gezakt

Het nadeel is dat een houten vloer leeft en beweegt volgens vochtigheid en temperatuur, zodoende dat je hem eigenlijk nooit echt volledig pas kan krijgen.

Offline solartje

  • 4 Ball
  • ****
  • Berichten: 127
  • Karma: +0/-0
Re: tips aankoop pool
« Reactie #14 Gepost op: juni 10, 2008, 22:41:20 »
draagkracht hangt af van dikte van ow osb plaatje niet van de dikte steunbalken.
1000kg/m² is een verspreide kracht. Geeft niet hetzelfde als een puntlast tussen twee steunpunten. Moment zal bij uw puntelast groter zijn. als ge een petankballetje van 1000kg in het midden van 2 kepers op uw osb plaat legt, kan ik je garanderen dat ze doorzakt. leg je de petanbal op 5cm van de keper kan hij het misschien wel dragen. Momenten spelen ook me, niet enkel dwarskrachten.

het is nu wel 600kg / 4 poten. een 150kg lichte puntlast.

planchetten (parket vermoed ik?) zal inderdaad volhout zijn en vrij dik en waarschijnlijk genoeg. Maar ik ken weinig mensen die volhouten parket op hun zoldertje hebben liggen.

beton = zit je goed
hout : toch even laten checken