Auteur Topic: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball  (gelezen 6744 keer)

Offline solartje

  • 4 Ball
  • ****
  • Berichten: 127
  • Karma: +0/-0
TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Gepost op: januari 29, 2010, 13:25:46 »
Gezien ik voor de eerste tip heb uitgelegd hoe  je de breaksnelheid kan meten, gaan we hierop voort.

Tip 2: Wat is de ideale breakspeed in 8-ball.


Uitleg:

De beste methode zou zijn om honderden breaks te doen, zien hoe de ballen liggen en dan aan elke layout een score geven. De easy part is de honderden breaks en zien hoe ze liggen, de moeilijkheid ligt hem in het geven van een score aan de layout die zo objectief mogelijk is.

Bedoeling:
De bedoeling is om na te gaan of er bij een bepaalde breakspeed of een aantal breakspeeds zijn die betere resultaten geven dan andere. De meeste reacties zijn voor 8-ball, the harder the better.  Dat dacht men vroeger voor 9ball ook, en pas sinds Corey Deuel in de Us open met softbreaks begon is men wereldweid hier anders beginnen over te denken en is men zich gaan aanpassen. MArio is hier zeker geen onbekende in.  Nu is hetzelfde principe misschien ook toepasbaar voor 8-ball of geld de wet van de sterkste.

opstelling
Gelukig moeten we niet zelf de test uitvoeren en werd de test al uitgevoerd in een universiteit in de states.  Bedoeling was om een camera op te stellen bovenop de pooltafel, een foto te nemen van de positie van de ballen en te vergelijken met de ideale sprijding en dan een score te geven aan de afwijking met de ideale situatie.

De ideale situatie betekend, geen clusters, geen ballen tegen de rail, zo groot mogelijke afstand tussen de ballen. dit komt overeen met alle ballen die op het kruispunt liggen van de lijnen die de diamonds op de rail verbinden.

De camera zal de positie van de ballen omzetten in coordinaten en dan met matrixes de x, y afstanden tov ideale positie opmeten en omzetten in een globaal cijfer.

view van de opstelling
ik bespaar je het rekenwerk, maar als je het echt wilt weten. hier de opstelling.


resultaten
AHA, het belangrijk nieuws.

hieronder vind je een grafiek met de resultaten van de hele opstelling.


zoals je kan zien stijgt de de kwaliteit gelijk met de snelheid gedurende de eerste 10Km/h, maar daarna zwakt ze af tot de kwaliteit nog nauwelijks stijgt eens ze boven de 15km/h zit.  de resultaten van 15km/h vs 22km/h zijn vrij gelijkaardig. bij de 22km/h is de spreiding van de resultaten iets minder groot. Minder supergoeie, maar ook minder superslechte. Toch opmerkelijke resultaten. Dus voor alle powerbreakers die in een race naar 8,  twee keer de witte van de tafel doen springen.... think again.
Enige wat ik hieruit kan besluite is: Als je een hele goeie rechte stroke hebt en de witte tijdens de break aan 22km/u perfect kan raken waar je wil, is dit een goeie snelheid. Is je stroke niet 100% recht en raak je de witte soms net iets onder of boven of links of rechts, kan je beter breaken aan 15km/u en de witte in het midden van de tafel parkeren.



Tipje van de sluier: TIp3 van de maand maart zal gaan over  ofwel de biomechanica in een powerbreak of de positie van alle 9ballen controleren in 9ball break.

The Rocket

  • Gast
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2010, 21:47:41 »
Solleke gij zijt ne freak kerel :)

Offline Den G

  • 1 Ball
  • *
  • Berichten: 4
  • Karma: +0/-0
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2010, 08:59:01 »
Ik heb mij in het verleden ook met dit soort zaken bezig gehouden, en wat ben ik blij  te zien dat ik hier niet alleen mee bezig ben. Op den duur zou je denken dat je een soort freak bent!  :wink:

@ solartje: keep up the good work! Great stuff!

Offline solartje

  • 4 Ball
  • ****
  • Berichten: 127
  • Karma: +0/-0
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2010, 11:55:31 »
Citaat van: "The Rocket"
Solleke gij zijt ne freak kerel :lol:

ps als het niet interessant is , just let me know dan stop ik wel optijd voordat iedereen helemaal zot komt.  :roll:

The Rocket

  • Gast
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2010, 09:09:48 »
neenee zeker voort doen , en ja was een compliment :)

Offline FaSta

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 46
  • Karma: +0/-0
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2010, 13:08:01 »
Blijven gaan Solleke!!

Ik heb altijd heel graag Wiskunde en fysica gedaan, maar kon er spijtig genoeg niet in verder doen :(
Ik ben heel blij dat je deze tips geeft, en ik ga het zeker eens uitproberen!!!
Only one thing can defeat you, your own fear

Offline diminike

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 31
  • Karma: +0/-0
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2010, 23:30:58 »
Uit die snelheden leer je niet veel vermits elke tafel (elke band reageert anders op een andere tafel, laat staan de hoeveelheid krijt op de tafel, elke rack is ook niet perfect gerackt) een andere snelheid zal nodig hebben voor die twee 'maxima' te bereiken.
Verdeel en heers!
It ain't over 'till it's over!

Offline solartje

  • 4 Ball
  • ****
  • Berichten: 127
  • Karma: +0/-0
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2010, 11:46:19 »
Citaat van: "diminike"
Uit die snelheden leer je niet veel vermits elke tafel (elke band reageert anders op een andere tafel, laat staan de hoeveelheid krijt op de tafel, elke rack is ook niet perfect gerackt) een andere snelheid zal nodig hebben voor die twee 'maxima' te bereiken.

het gaat hier niet over preciese resultaten he dimmi, in de maten dat ge rekening moet houden met bandenspanning, krijt etc..  zoals ge op de grafiek ziet kunde op de "ideale" snelheid nogaltijd scores bekomen tussen 5 en 12. het gaat hem om gemiddelden. stel dat ik u voor dat ik dit had gepost had gevraagd een grafiek te maken van kwaliteit van spreiding van ballen vs snelheid. Had je dan een curve getekend van deze vorm? als het antwoord nee is, dan is de info nuttig. gaat het je een wereldkampioen maken nu je dit weet. nee :D.  

 ik heb op de laatste Branking VEEL ballen op de break van tafel zien verdwijnen door topspelers. dit kan je op hoog niveau in winnersbreak de match kosten. liever ietsje minder hard als je niet 99% de witte op tafel kan houden, gezien de geringe invloed op de spreiding van de ballen en een moeilijkere layout dan een patat te geven , en dan 4 racks op u doos te krijgen omdat uwe witte van tafel vliegt en de tegenspeler met BIH mag kiezen tussen de halve en de volle (als eerst mogen kiezen in 8-ball is een GROTE voorsprong).  

ps (de resultaten van de snelheid zijn in  miles/hour gepost)

Offline diminike

  • 2 Ball
  • **
  • Berichten: 31
  • Karma: +0/-0
Re: TIP 2 van solleke: de ideale break-speed voor 8-ball
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2010, 17:17:45 »
Er zijn me een paar dingen niet helemaal duidelijk :)...
Is de score afhankelijk van de posities van de ballen tov elkaar?
Als de 8 voor de 6 staat of de 6 voor de 8 (gewoon omgewisseld dus).... maakt dat een verschil uit in de score?

Op de foto's bovenaan kunnen de 5 middelste ballen in geen enkele pocket gepot worden?
Verdeel en heers!
It ain't over 'till it's over!